sobota 27. května 2017

Ultimátní průvodce cestováním maršrutkou



aneb Jak omezit komunikaci v maršrutce na minimum a zároveň úspěšně vystoupit na správné cílové zastávce

Na následujících řádcích si představíme několik tipů a triků jak na to. Nejdříve si ale definujeme dvě konstanty a dvě proměnné, které vstupují do popisované události jízdy maršrutkou. Začneme konstantami:


Maršrutka

Jedná se o motorové vozidlo (minibus), sloužící k přepravě osob po určité trase. Může se jednat buď o obdobu MHD (námi popisovaný případ) nebo o dálkový autobus. Řidič jezdí po předem dané trase stále dokola. Staví na konkrétních zastávkách (ale ne vždy, více dále v našem průvodci), nebo na zastávkách náhodných na přání cestujících (ale ne vždy, více opět v našem průvodci). Jízdní řád neexistuje, jsou však známy intervaly (např. 10-15 minut), v kterých maršrutka jezdí.

Maršrutka je pořád stejná, nemění se.


Vy (cizinec)

Jste pořád stejný nerodilý mluvčí ruštiny (či ukrajinštiny), protože pořád všemu stejně špatně rozumíte.


A teď přidáme dvě proměnné, které dokáží pěkně zamíchat kartami.


Řidič maršrutky

Superhrdina, který dokáže řídit rozpadající se vozidlo v ukrajinském silničním provozu a zároveň vybírat od cestujících peníze (platí se vždy za jednu jízdu), telefonovat a případně kouřit.

Dobrý řidič = dobrá cesta, špatný řidič = špatná cesta.


Dav cestujících

Předem neznámý počet lidí pohybující se směrem do maršrutky, v maršrutce a z maršrutky ven.

Málo lidí = dobrá cesta, hodně lidí = špatná cesta.

Zdroj: gortransport.kharkov.ua
Nyní, vybaveni nejnutnějším teoretickým základem, se můžeme vydat na cestu. Předpokládejme, že již znáte číslo vaší maršrutky, cenu jízdného, její interval a místo, odkud odjíždí. Tak tedy, hurá na cestu! (A my již spěcháme s radami!)
  1. Čekejte

    Ano, je to prosté. Dřív nebo později maršrutka vždycky přijede (pokud není moc brzo ráno, nebo pozdě večer). Pro ukrácení dlouhé chvíle doporučujeme spojit s následujícím bodem.

     
  2. Připravte si peníze

    Ideální je mít přesnou částku. Vyhnete se dotazům řidiče na menší obnos, nebo drobné, což vám ale dojde, až poté, co vám naštvaně vrátí na vámi nabízené peníze. Po více jízdách již budete vědět, po jakých mincích a bankovkách (např. jedna hřivna, 25 kopějek atd.) řidiči na vaší trase baží.

  3.      ..   Nastupte do správné maršrutky

    Banální, ale důležité. Splést si maršrutku je lehčí, než si myslíte, obzvlášť v případech, kdy jich přijíždí více najednou nebo ji dobíháte, je ztratit orientaci opravdu jednoduché.

  4.  Zaplaťte

    Pokud jste měli možnost splnit bod č. 2, máte vyhráno. Předáte peníze řidiči (případně počkáte na vrácení) a můžete se směle přesunout k bodu následujícímu. V opačném případě vás čekají dvě možnosti, z nichž lepší je ta, kdy za vámi čeká řada svezeníchtivých lidí, tlačících vás do útrob maršrutky. Proč lepší? Je to zcela logické: maršrutka totiž zatím NEJEDE. Druhou variantou je totiž situace, kdy nastupujete jako jediní (poslední), řidič za vámi ihned zavře dveře a okamžitě se rozjíždí. Pokud se ničeho nechytnete, riskujete úraz, pokud ano, užijete si zábavu při hledání peněz v peněžence za pomoci pouze jedné ruky. Ano, je to trochu obtížné.

  5.         a) Sedněte si nebo b) Stůjte

    Tak teď to začíná být opravdu napínavé. Máte štěstí a v maršrutce jsou volná místa. Pojďme si tedy projít nejprve variantu za a) sedněte si.

    Otázka zní: KAM? Pro lepší orientaci využijte plánku níže. Na místo č. 1. si nesedejte. Je vyhrazeno pouze pro řidičovy kamarády, případně pěkné ženy (známé i neznámé… takže vlastně… haha… asi nejste pěkná žena). Na místa č. 2 a 3 za řidičem, si taky nesedejte, pokud nejste důchodce, nebo maminka s malým dítětem. Zvolíte-li místa do uličky, asi si dlouho neposedíte (pokud nejste důchodce nebo žena s malým dítětem). Nejlepší jsou tedy místa 2, 4, 6, 8, 10 ale ani ta nejsou zcela bez úskalí. Více o tomto svízeli v posledním bodě našeho ultimátního průvodce.
    Vytvořeno za 3 minuty v malování, nejsem grafik (je to vidět...).


    Přesuňme se k variantě b) stůjte, která je mnohem pravděpodobnější a zcela nevýhodná. Musíte se držet, to znamená hned o jednu ruku méně, a co víc, musíte PŘEDÁVAT PENÍZE. Někteří vybraní jedinci z davu cestujících mají totiž nepříjemný zvyk nastupovat zadními dveřmi, a jelikož řidič sedí u předních dveří, je nutno kýženou částku za jízdné posílat po cestujících dopředu. Tato situace je asi nejhorší, která se vám může přihodit. Posílá-li cestující peníze beze slov, je to štěstí v neštěstí, neboť jediné, co vám hrozí je, že spadnete (neboť se musíte jednou rukou pustit, pokud v druhé cokoliv držíte). Mluví-li ovšem cestující, je zle. Nebudete rozumět NIC. Oznamuje totiž, kolik peněz posílá dopředu a kolik se z částky má zaplatit lístků. I kdybyste NÁHODOU něco zachytili, rozhodně nebudete schopni cokoliv z toho reprodukovat. A z toho nám vychází opravdu nepříjemná kombinace: riziko spadnutí a k tomu veřejná ostuda a ponížení. Skutečně mrzuté.

  6.          V závislosti na předchozím bodě nám vychází i nyní dvě možnosti:

    a)   Meditujte a sbírejte odvahu na závěrečný komunikační výkon

    b)  Snažte se nespadnout a sbírejte odvahu na závěrečný komunikační výkon

  7.        Vystupte

    A je to tady. Vaše zastávka se blíží a vy se musíte dostat ke dveřím. Pokud sedíte na výhodném místě u okénka, je třeba se zeptat spolucestující(ho), zda také náhodou nevystupuje. Pokud ano, stoupne si, pokud ne, stoupne si taky, aby vás pustil. Může dojít ke komunikačním šumům. V tom případě vsaďte na gesta a prostě se jen přehnaně začněte připravovat a stoupat si.  Následně je nutné se začít asertivně prodírat davem cestujících. 

    Sedíte-li jinde, než na výhodném místě, nebo stojíte-li, je třeba se začít asertivně prodírat davem cestujících, případně občas prohodit kouzelnou formulku „Vystupuju“. Zásadně doporučuji směřovat prodírání k předním dveřím. Řidiči jsou zapomnětliví a zadní dveře občas neotevřou. A nechcete přece na sebe upozorňovat křikem ve špatné ruštině s prosbou o jejich otevření (stejně nebude slyšet). Pro pokročilé existuje možnost objednání si soukromé zastávky u řidiče, ale autoři průvodce jsou zbabělí a ještě to nikdy nezkoušeli. 


    No a to je všechno! Právě jste totiž vystoupili! Ale moc se neradujte, ještě budete muset jet zpátky.


     

2 komentáře:

  1. Skvělý článek, ještě bych dodal proměnnou v podobě urvané kliky. Právě to se mi podařilo vloni v létě na Zakarpatí. Bohužel neumím ani rusky ani ukrajinsky, a tak jsem nerozuměl, když na mě celá maršrutka řvala, jak mám otevřít dveře. Pokyn znějící zhruba jako "uvěrcháá" jsem si bohužel nedokázal přeložit, a tak jsem se do prastarých dveří opřel ještě větší silou (i se svým dvacetikilovým batohem na zádech). Letitá hliníková klika (která už beztak na dveřích visela jen na dobré slovo) se ulomila. V tu chvíli už jsem řidičovi rozuměl celkem dobře (suka bljať, pizděs jóbanoho a další podobné perly jsem totiž už dříve pochytil na brigádě na stavbě, kde jsem kopal kanály s Voloďou a Romanem...).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak takovou situaci opravdu nezávidím, autorům článku se naštěstí nic takového nestalo, ale je to pravděpodobně jenom tím, že u MHD maršrutek nejsou kliky na dveřích...:D
      /HK/

      Vymazat